PROFILE
KEIICHI BABA
馬場 敬一
1974 東京生まれ
個展
2024「死と再生のイニシエーション」 YUGEN GALLERY・東京
2024「『人間発掘』とそれにまつわる手記」 gallery shell 102・東京
2023「GOLDEN DAYS」 gallery Q・東京
2020「人間発掘」 gallery Q・東京
2017 gallery 403・東京
2014 galerie SOL・東京
2011「いのちのまんだら」 gallery 403・東京
2010 f.e.i art gallery・神奈川
2009「破壊と創造のベクトル」 三鷹市芸術文化センター・東京
2009 gallery 403・東京
2008「HUMAN DIG -at the island of gods-」 NEKA ART MUSEUM・バリ・インドネシア
2007「人間発掘」 galerie SOL・東京
2006 TAMAGO・東京
2005「ENTRANCE」 gallery 403・東京
2004 space ofbyfor・東京
2002「reality of CHAOS」 ARSギャラリー・東京
2001「balance」三鷹市芸術文化センター・東京
2000 ギャラリー陶・東京
1999 目黒区美術館区民ギャラリー・東京
1998 バオバブ・東京
1998 バオバブ・東京
グループ展
2024「MA→ZI」FEI ART MUSEUM YOKOHAMA・神奈川
2024「第23回 縄文コンテンポラリー展 in ふなばし」飛ノ台史跡博物館・千葉
2024「第59回 神奈川県美術展」神奈川県民ホールギャラリー・神奈川
2023「第22回 縄文コンテンポラリー展 in ふなばし」飛ノ台史跡博物館・千葉
2023 「第3回 Gates Art Competition 入選作品展」VR
2022「FLOWER FLOWER FLOWER 2022」あるぴいの銀花ギャラリー・埼玉
2021「ACTアート大賞展」The Artcomplex Center of Toky・東京
2021「Brightly - 2021展」Gallery Q・東京
2021「さいたま百花展」あるぴいの銀花ギャラリー・埼玉
2021「ROOMS」gallery shell 102・東京
2021「フューチャースケープ・プロジェクト2021」ZOU-NO-HANA・神奈川
2020「Heartwarming 2020展」Gallery Q・東京
受賞歴
2019「小松ビエンナーレ2019 第5回宮本三郎記念デッサン大賞展」 佳作
審査員:荒井良二氏 小澤基弘氏 橋本善八氏 町田久美氏 皆川明氏
2019「第15回世界絵画大賞展」協賛社賞・パイロットコーポレーション賞
審査員:遠藤彰子氏 絹谷幸二氏 佐々木豊氏 山下裕二氏
2018「第14回世界絵画大賞展」 東京都知事賞
審査員:遠藤彰子氏 絹谷幸二氏 佐々木豊氏 山下裕二氏
コレクション
NEKA ART MUSEUM(ネカ美術館)バリ・インドネシア
「Impact of intuition」180x240cm ミクストメディア(常設展示)
「Night of nyepi」 400x153cm ミクストメディア
ステートメント
傷や痛みに焦点を当て、破壊と創造の行程を経て輝きに転化する逆説的な強さや美しさを描いています。「RESIN 死と再生」シリーズは、ダンボールを支持体に、樹脂を含浸し硬化させた半立体作品です。制作工程は明確に4段階に分かれており、それぞれの工程に象徴的な意味を持たせています。積層ダンボールに絵を完成させ→ナイフで絵を傷付け→半立体に再構築→樹脂で硬化、という4工程は、誕生(二次元)→死→再生(三次元)→永続性の付与、を意味します。この神話的時系列を制作行為で辿る事は、完成への道程において必要不可欠なイニシエーション(通過儀礼)の役割を果たします。制作行為に象徴的意味を重ねる事で、より強く作品にイメージを刻もうと試みています。
作品に登場するのは、私をはじめ、死を象徴するドクロ、傷だらけの女神が中心となります。そこに時間の概念を重ねて物語を描いています。無宗教の私が自己救済を主たる目的に描く、オリジナルの神話的世界です。傷や痛みの先に在る生命の姿が、私の眼前に力強く現れる事を願い、祈る様に制作しています。
Profile
1974 Born in Tokyo
solo exhibition
2023 gallery Q, Tokyo / 2020 gallery Q, Tokyo / 2017 gallery 403, Tokyo / 2014 gallery SOL, Tokyo / 2011 gallery 403, Tokyo / 2010 f.e.i art gallery, Kanagawa / 2009 Mitaka City Arts Center, Tokyo / 2009 gallery 403, Tokyo / 2008 NEKA ART MUSEUM, Bali, Indonesia / 2007 galerie SOL, Tokyo / 2006 TAMAGO, Tokyo / 2005 gallery 403, Tokyo / 2004 space ofbyfor, Tokyo / 2002 ARS Gallery, Tokyo / 2001 Mitaka City Arts Center, Tokyo / 2000 Gallery Ceramics, Tokyo / 1999 Meguro Museum of Art Citizens' Gallery, Tokyo / 1998 Baobab, Tokyo
group exhibition
2024 "MA→ZI" FEI ART MUSEUM YOKOHAMA, Kanagawa / 2023 "22nd Jomon Contemporary Exhibition in Funabashi" Tobinodai Historic Site Museum, Chiba / 2023 "3rd Gates Art Competition Selected Works Exhibition" VR / 2022 "FLOWER FLOWER FLOWER 2022" Alpii no Ginka Gallery, Saitama / 2021 "Brightly - 2021 Exhibition" Gallery Q, Tokyo / 2021 "Saitama Hundred Flowers Exhibition" Alpii no Ginka Gallery, Saitama / 2021 "ROOMS" gallery 102, Tokyo / 2021 "Futurescape Project 2021" ZOU-NO-HANA, Kanagawa / 2020 "Heartwarming 2020" Gallery Q, Tokyo / 2011 "FLOWER PEOPLE" Kosmos Lane Studio & Gallery, Tokyo
Awards
2019 "Komatsu Biennale 2019 5th Saburo Miyamoto Memorial Drawing Award Exhibition" Honorable Mention (Judges: Mr. Ryoji Arai, Mr. Motohiro Ozawa, Mr. Zenpachi Hashimoto, Mr. Kumi Machida, Mr. Akira Minagawa) / 2019 "15th World Painting Awards" Sponsor Award・Pilot Corporation Award (Judges: Akiko Endo, Koji Kinutani, Yutaka Sasaki, Yuji Yamashita) / 2018 "The 14th World Painting Award Exhibition" Tokyo Governor's Award (Judges: Akiko Endo, Koji Kinutani, Yutaka Sasaki, Yamashita Mr. Yuji)
collection
NEKA ART MUSEUM Bali Indonesia
Statement
Focusing on wounds and pain, she depicts the paradoxical strength and beauty that transforms into radiance through the process of destruction and creation. The "RESIN Death and Rebirth" series is a semi-3D work that uses cardboard as a support and is impregnated with resin and hardened. The production process is clearly divided into four stages, and each step has a symbolic meaning. The four steps of completing the picture on the laminated cardboard → scratching the picture with a knife → reconstructing it into a semi-solid shape → curing with resin mean birth (two-dimensional) → death → rebirth (three-dimensional) → imparting permanence. To do. Tracing this mythical timeline through the act of production serves as an essential initiation (rite of passage) on the path to completion. By adding symbolic meaning to the act of production, I am trying to carve a stronger image into my work.
The main characters that appear in the work include myself, a skull symbolizing death, and a goddess covered in scars. The story is written by layering the concept of time on top of that. This is an original mythical world that I, a non-religious person, draw with the main purpose of self-salvation. I work as if I were praying, hoping that the life beyond the wounds and pain would appear powerfully before my eyes.